Enklest sagt: «Markeds-, teknologiavdelingers og reklamebyråers versjon av en film- eller musikkprodusenter.» En fagperson med dyp innsikt i en digital produksjon. Den personen som har en faglig dialog med designere, utviklere, leverandører, konsulenter og kunder. For å gjøre det tydelig, ta gjerne en titt på diverse prosjekter jeg har vært involvert i her. Prosjekt eksempel:
Min utdannelse var reklame og grafisk design. Og akkurat nå tar jeg faglig påfyll ved å deltid studere prosjektledelse på bachelor nivå på BI her i Oslo. Etter fullført studium skal jeg ta Prince2 sertifisering. Fra første arbeidsdag har jeg jobbet i den digitale sfære. Så, fra 1998 og frem til i dag har jeg jobbet bredt med faget. Først som multimediadesigner i 15 år. Det innebærer å produsere alt fra konsept, skisser, ferdig design, koding, animasjon, video, lyd og support av løsningen. Fra 2003 har jeg vært selvstendig næringsdrivende og måtte ta ansvar for prosjektstyring, rådgivning, økonomiske planlegging og salg. Jeg har jobbet med noen av de største merkevarene i Norge, som Telenor, Audi, KLP, TV2 mfl. i byråer som Grey, Bates, Dinamo mfl. Jeg jobber tett med kreatører og bidrar i kreative prosesser og ideskapning.
Prosjekt eksempel:
Kjært barn har mange navn. Digital generalist, Prosjektleder osv. Så om tittelen ikke er tydelig nok, så har jeg definert oppgaver og områder hvor jeg kan være en viktig resurs for dere i produksjoner som nettsider, multimedia løsninger, apper eller annet:
• Bindeleddet og prosjektstyring mellom faggruppene (designere, utviklere, lyd, film osv.) og kunden i en web/digital leveranse.
• Prosjekter og selskaper som trenger en digital kompetanse med et kreativt fokus.
• En som kan gjøre arkitektur, UX og spesifikasjoner på en digital produksjon.
• Selskaper som har mange team som alle jobber forskjellig med digital teknologi, men trenger noen til å støtte dem opp i de individuelle prosessene. Enten det er med forslag til teknologi, løsninger, ideer eller testing av konsepter.
• Om man føler man mangler en på sitt lag når man er ute og shopper web/digitale løsninger. Det kan også inkludere og ha en god dialog med IT-avdelinger.
• Den personen som kan utforske og lære seg ny teknologi for bruk internt i en organisasjon.
• Kort oppsummert: En person med brennende interesse for ny teknologi, som er vant til konstant å lære nye trender, teknikker og prosesser i et fagfelt som aldri stopper.
Ovennevnte er altså noen eksempler på hvor en digital produsent kan bidra. Men det kan være mye mer også. Klikk og se mer på hjemmesiden min her.
Studerte reklame, grafisk design og jobbet fra 1998 til 2012 som multimedia designer. Design, animasjon, 3D, video og til en viss grad utvikling. (Flash Actionscript, HTML, CSS, mm.) Rundt 2012 startet jeg å jobbe som digital produsent. I bunn har det alltid ligget en brennende interesse for den teknologiske utviklingen, og jeg har evne til å omstille meg og lære nye teknologier. Se for øvrig min CV og anbefalinger på LinkeDin.
• Bred erfaring med å sette meg inn i og bruke CMS-systemer. Har satt opp flere WordPress-løsninger og samarbeidet med utviklere på større og mer komplekse CMSer. Og erfaring i bruk og drift av diverse verktøy knyttet til analyse av trafikk, utsendelse av DMer osv. MailChimp, HotJar, GA4, Evolution360, Looker Studio osv.
• God innsikt i foto/video-prosesser. Både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/klipp og postprosessering. Satt opp flere Streaming løsninger.
• Stort sett alle Adobe-programvarer, men med hovedvekt på den web-relatert delen av programmene (bilde og video). Spesielt bruk av XD/Figma til trådskisser og prototyping. Og en hel del andre programvarer innenfor utviklingen av digitale løsninger, video og presentasjon. Som feks. Miro, Asana, PowerPoint, Keynote osv.
• Dyp innsikt i maskinvare og potensiale de representerer. Enten det er med IT utstyr, kameraer eller annet tekniske utstyr knyttet til produksjon av digitale opplevelser.
• Generelle kontorprogramvarer som Office og prosjektstyringsverktøy.
Prosjekt eksempel: Trådskisser for nettsiden emem.no. Klikk for større versjon.
Det litt lengre svaret er at jeg fra 1999 til 2015 jobbet primært i Flash verktøyet med alt fra nettsider, multimedia produksjoner og bannere. Så prosessen var lett å overføre til Premiere og After Effects. I tillegg har jeg mye innsikt i det tekniske utstyret for å lage og redigere video. Så jeg har over de siste årene laget mye videoer/Animasjon til nettsider, Facebook, Instagram, Snap-Chat osv. Her er linker til noen eksempler:
Casefilm for nytt design til Norske Forsvaret:
Ansvar: Sette sammen alle elementer under Art Direction fra designerne i Try.
Legge på musikk og animasjoner av diverse elementer.
https://youtu.be/QcCujsx24nQ
Casefilm for Bama kampanje:
Ansvar: Ut fra et manus fra kreatørene bak kampanjen i Try sette alt sammen i Adobe After Effects og Premiere.
Animere en hel del elementer og eksempler. Mye av motion graphics var allerede laget til kampanjen av andre og ble gjenbrukt. Lyd og voice-over ble levert til meg.
https://youtu.be/yHppuvR1lXU
AMFI Pris Fest:
Ansvar: Opptak med lyd og lys, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/eM406zUCaRo
Ditt Gavekort Julefilmer:
Ansvar: Opptak med lyd og lys, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/Jo6AsvFTwWM
https://youtu.be/srCfmZuPlq4
Salgsvideo for Diagonale Studenthjem i Bjørvika:
Ansvar: Klipp/Grading, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/r-CLuct6Ugg
Black Week video banner:
Ansvar: Opptak, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/cTzfb24juG0
Jeg fotograferer og selger kunstfoto. Mine motiver er kjøpt inn til private og offentlige bygg. Dette gir meg god innsikt i foto- og video-teknologi. Jeg har hatt ansvaret for en kunde og utruste et fullverdig fotografistudio, og kjøpt inn videoutstyr og tatt ansvar for bruk og klipp. Jeg er fortsatt nysgjerrig på nye områder og teknologi, spesielt den rivende utvikling innen videostreaming. Se ellers min fotografihjemmeside jtpettersen.com og Instagram.
Ring på: 92084618
Eller send en e-post her: jtp@digitalprodusent.no