Bred digital kompetanse,
en hyggelig digital generalist.

Mitt navn er Jan Thomas Pettersen. Jeg har ingen klassisk tittel eller rolle i bransjen. Med bred kompetanse og erfaring liker jeg å kalle meg selv Digital Produsent / Digital Prosjektleder / Generalist.

Fra start som grafisk designer gikk jeg raskt over til å jobbe som multimedia designer/utvikler og har over årene bidratt i både kreative og tekniske prosesser. De siste 10 årene har jeg primært vært en digital faglig premissgiver og gjennomfører.

 

I dag er typiske oppgaver å analysere behov, anbefale løsninger, sette opp arkitektur og UX og styre prosjektene. Jeg samarbeider tett med grafiske designere, utviklere og andre fagområder etter behov. Denne nettsiden går dypere på min bakgrunn og hvordan min kompetanse kan brukes i en organisasjon.

Hva er en digital produsent?

Enklest sagt: «Markeds-, teknologiavdelingers og reklamebyråers versjon av en film- eller musikkprodusenter.» En fagperson med dyp innsikt i en digital produksjon. Den personen som har en faglig dialog med designere, utviklere, leverandører, konsulenter og kunder. For å gjøre det tydelig, ta gjerne en titt på diverse prosjekter jeg har vært involvert i her. Prosjekt eksempel:

iGive Gavekort App presentasjon

App-prosess for iGive. Jeg definerte app arkitektur for utvikler og designer. Klikk for større versjon.

 

Hvordan kan jeg være en ressurs for dere?

Min utdannelse var reklame og grafisk design. Og akkurat nå tar jeg faglig påfyll ved å deltid studere prosjektledelse på bachelor nivå på BI her i Oslo. Etter fullført studium skal jeg ta Prince2 sertifisering. Fra første arbeidsdag har jeg jobbet i den digitale sfære. Så, fra 1998 og frem til i dag har jeg jobbet bredt med faget. Først som multimediadesigner i 15 år. Det innebærer å produsere alt fra konsept, skisser, ferdig design, koding, animasjon, video, lyd og support av løsningen. Fra 2003 har jeg vært selvstendig næringsdrivende og måtte ta ansvar for prosjektstyring, rådgivning, økonomiske planlegging og salg. Jeg har jobbet med noen av de største merkevarene i Norge, som Telenor, Audi, KLP, TV2 mfl. i byråer som Grey, Bates, Dinamo mfl. Jeg jobber tett med kreatører og bidrar i kreative prosesser og ideskapning.  

Prosjekt eksempel:

Verdens største fårikålfest - YES

Designdokument for overlevering til utviklere. Gjort for YES, en kunde av Bates. Klikk for større versjon.

 

Trenger dere en digital produsent?

Kjært barn har mange navn. Digital generalist, Prosjektleder osv. Så om tittelen ikke er tydelig nok, så har jeg definert oppgaver og områder hvor jeg kan være en viktig resurs for dere i produksjoner som nettsider, multimedia løsninger, apper eller annet:

• Bindeleddet og prosjektstyring mellom faggruppene (designere, utviklere, lyd, film osv.) og kunden i en web/digital leveranse.
• Prosjekter og selskaper som trenger en digital kompetanse med et kreativt fokus.
• En som kan gjøre arkitektur, UX og spesifikasjoner på en digital produksjon.
• Selskaper som har mange team som alle jobber forskjellig med digital teknologi, men trenger noen til å støtte dem opp i de individuelle prosessene. Enten det er med forslag til teknologi, løsninger, ideer eller testing av konsepter.
• Om man føler man mangler en på sitt lag når man er ute og shopper web/digitale løsninger. Det kan også inkludere og ha en god dialog med IT-avdelinger.
• Den personen som kan utforske og lære seg ny teknologi for bruk internt i en organisasjon.
• Kort oppsummert: En person med brennende interesse for ny teknologi, som er vant til konstant å lære nye trender, teknikker og prosesser i et fagfelt som aldri stopper.

Ovennevnte er altså noen eksempler på hvor en digital produsent kan bidra. Men det kan være mye mer også. Klikk og se mer på hjemmesiden min her.  

Kort om min bakgrunn.

Studerte reklame, grafisk design og jobbet fra 1998 til 2012 som multimedia designer. Design, animasjon, 3D, video og til en viss grad utvikling. (Flash Actionscript, HTML, CSS, mm.) Rundt 2012 startet jeg å jobbe som digital produsent. I bunn har det alltid ligget en brennende interesse for den teknologiske utviklingen, og jeg har evne til å omstille meg og lære nye teknologier. Se for øvrig min CV og anbefalinger på LinkeDin.  

Konkrete verktøy jeg har erfaring med.

• Bred erfaring med å sette meg inn i og bruke CMS-systemer. Har satt opp flere WordPress-løsninger og samarbeidet med utviklere på større og mer komplekse CMSer. Og erfaring i bruk og drift av diverse verktøy knyttet til analyse av trafikk, utsendelse av DMer osv. MailChimp, HotJar, GA4, Evolution360, Looker Studio osv.
• God innsikt i foto/video-prosesser. Både planlegging, gjennomføring og etterarbeid/klipp og postprosessering. Satt opp flere Streaming løsninger.
• Stort sett alle Adobe-programvarer, men med hovedvekt på den web-relatert delen av programmene (bilde og video). Spesielt bruk av XD/Figma til trådskisser og prototyping. Og en hel del andre programvarer innenfor utviklingen av digitale løsninger, video og presentasjon. Som feks. Miro, Asana, PowerPoint, Keynote osv.
• Dyp innsikt i maskinvare og potensiale de representerer. Enten det er med IT utstyr, kameraer eller annet tekniske utstyr knyttet til produksjon av digitale opplevelser.
• Generelle kontorprogramvarer som Office og prosjektstyringsverktøy.

Prosjekt eksempel: Trådskisser for nettsiden emem.no. Klikk for større versjon.

I tillegg til å hoppe rett på UX design oppgaver og styre digitale prosjekter, så kan jeg være en in-house video produksjons ressurs. Se eksempler under her.

Det litt lengre svaret er at jeg fra 1999 til 2015 jobbet primært i Flash verktøyet med alt fra nettsider, multimedia produksjoner og bannere. Så prosessen var lett å overføre til Premiere og After Effects. I tillegg har jeg mye innsikt i det tekniske utstyret for å lage og redigere video. Så jeg har over de siste årene laget mye videoer/Animasjon til nettsider, Facebook, Instagram, Snap-Chat osv. Her er linker til noen eksempler:

Casefilm for nytt design til Norske Forsvaret:
Ansvar: Sette sammen alle elementer under Art Direction fra designerne i Try.
Legge på musikk og animasjoner av diverse elementer.
https://youtu.be/QcCujsx24nQ

Casefilm for Bama kampanje:
Ansvar: Ut fra et manus fra kreatørene bak kampanjen i Try sette alt sammen i Adobe After Effects og Premiere.
Animere en hel del elementer og eksempler. Mye av motion graphics var allerede laget til kampanjen av andre og ble gjenbrukt. Lyd og voice-over ble levert til meg.
https://youtu.be/yHppuvR1lXU

AMFI Pris Fest:
Ansvar: Opptak med lyd og lys, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/eM406zUCaRo

Ditt Gavekort Julefilmer:
Ansvar: Opptak med lyd og lys, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/Jo6AsvFTwWM
https://youtu.be/srCfmZuPlq4

Salgsvideo for Diagonale Studenthjem i Bjørvika:
Ansvar: Klipp/Grading, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/r-CLuct6Ugg

Black Week video banner:
Ansvar: Opptak, Klipp, Musikk og grafikk animasjon:
https://youtu.be/cTzfb24juG0

Jeg gjør litt mer også.

Jeg fotograferer og selger kunstfoto. Mine motiver er kjøpt inn til private og offentlige bygg. Dette gir meg god innsikt i foto- og video-teknologi. Jeg har hatt ansvaret for en kunde og utruste et fullverdig fotografistudio, og kjøpt inn videoutstyr og tatt ansvar for bruk og klipp. Jeg er fortsatt nysgjerrig på nye områder og teknologi, spesielt den rivende utvikling innen videostreaming. Se ellers min fotografihjemmeside jtpettersen.com og Instagram.

Akerbrygge in sunset #1 - Oslo.

Kontakt meg:

Jan Thomas Pettersen

Ring på: 92084618
Eller send en e-post her: jtp@digitalprodusent.no

Jan Thomas er en arbeidssom, pliktoppfyllende. Han har detaljfokus, er løsningsorientert og til å stole på. Han er også en bidragsyter til et sosialt, godt og hyggelig miljø.

Mette Lange, Avdelingsleder, Amfi Kreativ AS

Vi fikk svært god hjelp av Jan Thomas da vi etablerte vår nettside og senere også da vi fornyet denne. Han er ryddig, tydelig og leverer alltid til avtalt tid. Jeg samarbeider gjerne med Jan Thomas igjen og kan anbefale hans tjenester på det varmeste.

Hilde Møllhausen, Daglig leder, EMEM AS

Dyktig, effektiv og løsnings orientert web produsent. Han har spilt en viktig rolle i Bates både hands-on –og som en profesjonell innkjøper av ekstern kompetanse.

Per Christian Bjørhusdal, Agency Director at Bates United

Jan Thomas is highly skilled digital producer. He is very curious and interested in finding new ways and continuously updating his competences. I can strongly recommend Jan Thomas.

Morten Kjærnes, Rådgiver/partner at Naug & Venner

Great multimedia producer/designer. Yes person that solve challenges in a creative way. Delivers good solid solutions.

John Cato Finnebråten, Creative Director and founder at Varg Studios as

Jan Thomas er pro-aktiv, selvgående og bidrar både i bredden og dybden i digitale prosjekter. Han bidrar konsultativt OG kreativt, og er flink til å se muligheter.

Geir Modum, Account Director at Bates United AS

Jan Thomas brings creativity, smart solutions, energy and optimism into any assignment.

Tina Jørgensen, Head of Creative Department at Schjærven Reklamebyrå